Logga in

Hem
IntroduktionVarför3 mot 35 mot 57 mot 79 mot 911 mot 11Resa

SUP för lag som spelar 7 mot 7 (10-12 år)

I åldrarna 10-12 börjat lagen spela mer kollektivt än med närmsta spelare.

För en kort sammanfattning om vad denna spelform innebär se länk på Svenska Fotbollförbundets hemsida Nationella Spelformer där nedan bild är hämtad.

7 mot 7

Psykologi

Individuellt

Att lyfta blicken och våga lita på sin teknik förväntas här kunna ske i större omfattning. Nu är det viktigt att öva beslutsfattandet mellan att individuellt driva bollen och passa. Tekniskt skickliga spelare driver gärna medan spelare med lägre självkänsla och tillit passar mer. Typiskt är också att backar blir stressade och ”tjongar” i stället för att ta initiativ i spel. Alla spelare behöver börja se mönster för att aktivt börja reflektera kring sig själv och sin roll i position. Individuell guidning börjar bli viktigt.

I grupp

Att våga fortsätta prova och samtidigt utveckla sin egen teknik är viktigt. Ett fungerande kompisstöd underlättar väldigt mycket. Grunderna för teamwork påbörjas med fördel under denna period. Nu borde samling i ring kunna ske smidigt. Spelare lyssnar på ledare och varandra. Spelare ger önskemål om hur de vill ha träningar eller aktiviteter. Kognitivt börjar spelare att spela med mer än sin närmaste spelare och börjar uppfatta omgivningen betydligt mer. Vi stöttar varandra och pratar på ett vårdat och respektfullt sätt. Peppar när det går dåligt. Gör varandra bra.

Teknik

Börja jobba med passningsteknik på båda fötterna.

  • Passa med utsida fot
  • Passa med insida fot

Börja jobba med en bra första touch. Nu introducerar vi förmågan att skapa dynamik i spelet genom att kontinuerligt kunna flytta bollen, “bollen vilar aldrig”.

Börja jobba på passningsleverans

  • Passa på ”rätt fot”
  • Passa framför spelare
  • Utmana
  • Dribbla
  • Överstegsfinter, skottfinter, Matchlik teknik i centrum

Bastekniker med dribblingar som: överstegsfint (enkel och dubbel) och la-croqueta rekommenderas.

Fysiologi

  • >Introducera löpteknik
  • Jobba med teknik för ”knäkontroll”, 2*15 minuter i veckan minskar skaderisk med 60%.
  • Vi börjar med styrketräning, framförallt med den egna kroppen för att börja träna ”core”, använd gärna någon träningsapp för fotbollsfys, exempelvis Vamos som klubben har access till.
  • Utbilda föräldrar i att barn bör äta efter maxprestation typ match

Spelförståelse

Individuellt

  • Spelare bör här lära sig positionernas ansvar fullt ut både som målvakt, back, mittfältare och anfallare. Vi introducerar bollsida och icke bollsida samt tre korridorer för att kunna prata om spelet, exempelvis att inkast bör ske framåt på bollsida i de flesta fall.
  • I anfallsspelet bör spelare röra sig bort från markering (vanligtvis precis före bollaktion) för att göra sig spelbar. Gärna se ytor själva samt att ta yta. Man bör introducera begreppet ”transportera bollen” vilket är att man rör den uppåt i bollbanan tills man blir satt under press, då måste man bestämma dribbla eller passa beroende på position.
  • Introducera understöd. Understöd och återtag är det enda försvarsspelet vi egentligen övar i denna spelform.
  • Vi introducerar Spelbredd och Spelavstånd enligt de fyra S:en.
  • Vi introducerar begreppet korridorer med 3 stycken för att förtydliga roller enligt valt spelsystem.
  • Vi introducerar begreppet orientera sig för att hitta fördelar, typ fri yta eller spela hem för att vända spelet.
  • Introducera hur vi gör vid fasta situationer: kasta alltid inkast framåt, kör gärna korta hörnor och frisparkar för att snabbt komma igång, vi markerar motståndare tydligt på rätt sida vid hörna och inkast.

I grupp

Backar följer med upp och anfallare följer med ner.

Hur vi spelar match 7 mot 7

  • Tydlig samling och avslut
  • Kom med 10 spelare om det går
  • Variera lagen om ni har mer än ett lag i åldersgruppen
  • Lika speltid för alla som är med på match
  • Variera vilka spelare som startar på plan
  • Skapa rutin för uppvärmning, det hjälper med matchförberedelse, värm gärna upp med boll
  • Låt barnen sätta upp mål för matchen utifrån veckans tema (match är “bara” ytterligare en träning)
  • Följ upp hur det gick med målen efter match
  • Fråga vad de tyckte var bra efter match och försök få till ett positivt avslut med beröm utifrån vad de gjort, inte resultat. Vanligtvis kommer här många berättelser om spelarnas enskilda upplevelse på plan. Var noga med att alla som vill kommer till tals på ett bra sätt.

Exempel på övningar för 7 mot 7

Vi rekommenderar att tränare följer fotbollsförbundets riktlinjer. Det finns exempel på övningar framtagna för ålder och spelform men de kan och bör självklart anpassas efter lagets förmåga. Var lyhörd för vad som fungerar och inte med just ditt lag.

På denna länk hittas exempel på Övningar för 7 mot 7. För att få access till övningarna planerade efter spelform behöver du registrera dig på länken som anges på sidan, när det är gjort får du full access till alla åldrar. Detta är samma användarnamn och lösen som används vid tränarutbildningar.

Du kommer också åt övningar via S2S i matrisen: Spelarutbildningsmatris. Här är övningarna indelade efter åldersgrupp. Upp i högra hörnet på matrisen kan man klicka på S2S-symbolen och logga in. Inloggningsuppgifter för Göteborgs Fotbollförbund hittas här: Spelarlyftet.

Vad vi som ledare gör i 7 mot 7

Kommunicerar mycket inom ledarteamet. Struktur och förberedelse är viktigt för att få till effektiva träningar.

Vi planerar normalt för träning 1-3 gng/vecka, 60-90 min.

Ökar antalet interaktioner i form av dialog kring spelet. Uppmuntra spelarna att själva komma med målsättningar för match (gärna efter tema) och vi följer upp på det de vill jobba med.

Etablerar en tydlig relation med föräldrar. Tydlig kommunikation kring träningen, dess innehåll och mål. Förbered föräldrar för att vi i nästa fas vill ha en föräldragrupp som representerar föräldrar mot ledarteamet.

Åker gärna på cup på kortare avstånd.

Minst 1 träningsläger per år rekommenderas.

Etablera relationer med andra föreningar för att exempelvis spela träningsmatcher som förberedelse för nästa fas.

Det vi som ledare förstärker är aktioner rörande (dessa kan också användas för teman):

  • Driva bollen för att antingen dribbla eller transportera framåt (anfallsspel)
  • Vända mot anfallande riktning för att göra avslut, eller byta sida (hö/vä) på plan (anfallsspel)
  • Gör inspel och “cut back” (anfallsspel)
  • Avsluta snabbt i den “gyllene boxen” (anfallsspel)
  • Positionerar sig halvt “rättvänd” i speluppbyggnad (anfallsspel)
  • Passa bollen för att föra spelet över till offensiv planhalva (anfallsspel)
  • Går på “första bollar” och returer (anfallsspel)
  • Målvakt som är delaktig i speluppbyggnad genom att vända spel (anfallsspel)
  • Snabbt återtagande vid förlust av boll (försvarsspel) Brytning försvarsspel (försvarsspel)
  • Markerar spelare på “rätt sida” (försvarsspel)
  • Beröm spelare som uppmuntrar och berömmer andra spelare

Sammanfattande mål 7 mot 7

Här börjar spelet systematiskt hänga ihop. Exempelvis är en spelare som jobbar med understöd i försvarsspel automatiskt spelbar om killen som lägger press lyckas med att återta bollen. Då kan man enkelt kontrollera bollen genom att spela bollen till denna spelare fort efter återtagande, om inte återtagandet då sker högt i banan och enklare målchans ges. Dessa typer av samspel kan man exempelvis börja lyfta fram.

Då det kollektiva spelet börjar ta med form finns det gott om möjligheter för barnen att öva beslut exempelvis mellan att passa och skjuta i boxen, var är chans till mål störst? Det är bra om barnen här får hitta sina egna sätt utan att vi direkt guidar för mycket även om vi kan prata om det.

Nu börjar det kollektiva spelet synas mer. Barnen påbörjar den motoriska guldåldern, lägg stor fokus på den individuella tekniken samt hur den kan hjälpa det kollektiva spelet. Värna om spelarnas kultur i laget. Erfarenhet i denna fas visar att det är värt att lägga mycket energi på en god sammanhållning och trygg utvecklingsmiljö. Det underlättar att ta in nya spelare och är väl värd investering för nästa fas då puberteten normalt börjar och vissa saker börjar bli mer “pinsamt”.